האדום והנצנוצים של חג המולד, מתערבבים עם הדובונים, הלבבות וכל הורוד והאדום של חג האהבה הנוצרי, הוולנטיינ’ס. בלי לרדת לעומקם של מקורות החג, מדובר במסה קריטית של קיטש טהור. יעל רוזנולד יניב, אחת שצעדה לחופה על רקע שיר מתוך “הסנדק”, מתחברת למקום מתרפק יותר, ומבקשת לאמץ קצת מהרומנטי.

ארגון ה- RWA האמריקאי (Romance Writers America) מציב כללים נוקשים בפני כותבים בז’אנר הרומן הרומנטי. על הספר לעסוק בסיפור אהבה בין שני אנשים המנסים לפתח מערכת יחסים. אפשר שיקרו עוד דברים ברקע – מאורעות היסטוריים, מפלצות עתידניות, זומבים. אלה אינם אלא תפאורה עמומה בדרכם של האוהבים זו לזרועות זה (או כל הרכב מגדרי אחר). הסוף, עפ”י כללי הז’אנר, חייב להיות טוב, או לכל הפחות אופטימי.
בישראל, השם “רומן רומנטי” ניתן לסדרה מתורגמת של ספרי כיס אשר ראו אור מאז אמצע שנות השבעים של המאה העשרים. גם לספרי הכיס הללו היו כללים נוקשים משלהם – הכריכה הייתה רכה, מספר העמודים היה כ-150 ומספר המילים 50,000. עד כדי כך היו נוקשים הכללים הללו עד כי המתרגמות היו מחויבות לקצץ בעלילה, או להוסיף לה, עפ”י דרישות ההוצאה, גם אם לתוספת או לקיצוץ לא היה קשר עם עלילת הסיפור. מרבית הסדרה לא הגיעה כלל לחנויות הספרים (והן מוכרות את “חמישים גוונים של…”). הקיוסקים הם שקפצו על המציאה, ולצד קופסאות הסיגריות, בקבוקי הגזוז והפיצוחים, יכול היה אדם לרכוש גם איזה ספרון קטן של אהבה.
עלילת הספר כולה הייתה דחוסה באיור שהתנוסס על הכריכה. בחור מסוקס ובחורה נאת מראה ודקת גזרה, מאוירים בצבעים עזים. מופת לקיטש.

 

ספר

 

עוד בטרם הספקנו להחזיר לעצמנו את יכולת השליטה המלאה בקרנית, לאחר שפע נצנוצי הכריסטמס, וכבר נשטפות החנויות בכמויות של ורוד ואדום ולבבות ודובונים. וולנטיינ’ס כאן, ואיתו הומאז’ מפואר לתרבות הקיטש.
עד למאה ה-18, לא הייתה כלל אמנות. כלומר, אנשים ציירו, פיסלו, כתבו, אבל לשם השימושיות שבמעשה. רק בתחילת המאה ה-18, אנשים הבינו וקיבלו לגיטימציה פילוסופית (ותודה לפילוסוף עמנואל קאנט) לכך שהם יכולים לצייר כי הם עולים על גדותיהם ברגש, וצריכים להוציא את זה איכשהוא החוצה. ככה התרחשו הגירושים המפורסמים ביותר בהיסטוריה (עד לימי בראד ואנג’לינה) – ההפרדה בין ה-ARTS לבין ה-CRAFTS.
מאה שנים לאחר מכן, באירוע רב זהבים, נצנצים, והדפסי אלביס מקטיפה, נולד בחדרי סטודיו במינכן – הקיטש. אם האמנות המודרנית נועדה לספר סיפור, הרי שהקיטש נועד לספר בצעקה סיפור דרמטי עז.
כפי שאמר (בערך) קאנט, החוויה האסתטית היא בעיני המתבוננים. כך גם העניין עם קיטש – מבקרי אמנות במאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, ראו את היצור ההמוני והתרפקות הסנטימנטלית הזו על העבר והרומנטיקה, עיקמו אף בציניות וקבעו “זה כל כך לגמרי מוגזם. איכס, כלומר – קיטש”.
העובדה שהמלחין פיוטר איליץ’ צ’ייקובסקי כונה “גאון הקיטש“, גורמת לנו לפקפק קמעה בסטיגמת הטעם הרע המלווה את התווית הקיטשית.

 

Sheguang Hu 15-16 AW
קולקציית סתיו/חורף 15/16 של המעצב שגוואנג הו

קפיצת זמן. בשנת 1998 נולדה “תנועת הקיטש. בהתחלה היא איגדה כמה סטודנטים סביב הצייר הנורבגי אוד נרדרום, ומאוחר יותר – עם הצטרפותם של ציירים נוספים, וכינונה של תערוכה עולמית נודדת, נדמה כי יש כאן מגמה שנמצאת כדי להישאר. עולם האופנה לא נותר אדיש גם הוא, והשיב לחיים באופן מודע, עם טוויסט של אירוניה, כמה טרנדים הישר מעשורי ה-70 וה-80 עתירי ההגזמות האופנתיות. ברגע שהוצמדה לעניין גם תורה פילוסופית שלמה (יש כזו. היא קשורה להתרפקות על העבר, למידה ממאסטרים גדולים מאיתנו, וכן – שוב שלפו את קאנט לצורך הצדקת העניין), בשלה העת לאמץ מידה מבוקרת של קיטש לחיים.

אינסטגרם מסייע ומציע פרופילים שגורמים לנו לאנחות “אוווו” רוויות רגש, ולסימון #relationshipgoals כאילו מעולם לא צעדנו לחופה לצלילי “הסנדק”:

הפרופיל: thewaywemet

 

“On the days we scheduled to read our English papers in groups, Sam would leave his usual seat and find his way to my side of the classroom. We were both Writing majors at our University who became well-versed in each other’s writing, but strangers otherwise. It wasn’t until our grieving over the Haiti Earthquake in 2010 that we had our first conversation and learned we share the same Haitian ethnicity and both have family who were affected. After that, I realized we shouldn’t have been strangers at all. We both worked in the cafeteria and were in our school’s drama club. He was a complete nerd! I laughed at him more than I did with him until he charmed his way into my heart. He courted me. Our next play as a drama group was Midsummer’s night dream and our director saw fit for Sam to play King Theseus and I, Queen Hippolyta. We’ve been making memories together ever since. On September 17, 2016 Sam asked me to be his Queen forever and I said Yes!” (: @jonnieface_photo )

A photo posted by The Way We Met (@thewaywemet) on

הקיטש: סיפורי אהבה אמיתיים מרחבי העולם, מצולמים וכתובים היטב. הזוג שנפגש כבר בתור ילדים ונפגש שוב 20 שנים לאחר מכן כדי להתאהב ולבחור לחלוק חיים זה עם זו, הזוג שנפגש באמצעות אפליקציית היכרויות, והזוג שנשוי כבר מעל ל-60 שנים. זה נעים בבטן, זה.

 

הפרופיל: shinliart

 

We are invited participation in Vancouver International art show 2016. Saturday April 16th, 2016 The Roundhouse in Yaletown Doors Open at 6p.m. Free bear & wine tasting from 6p.m to 9p.m. http://www.glitz-entertainment.com/ – #03 Pass, (SHINLIART,2015 / Digital Image / 5184 X 3456px / Time Square, NY & Independence Gate, Seoul ) – When our time passes by, our story also passes by. Let’s remember our time that had passed by. When your last ‘night’ passes by, I will receive it with the offer of ‘today’. . . 03 : Pass / 지나감 (2015 Triumphal Arch, Washington square Park NY / 서울 서대문구 독립문) 우리의 시간이 지나가면 우리의 이야기도 지나갑니다. 우리의 지난 시간을 기억하고자합니다. 그대의 어젯밤이 지나면 내가 그 밤을 오늘과 함께 받겠습니다. . . . #신단비이석예술 #SHINLIART – NewYork in @SHINDANBI_ Seoul in @LISEOK – Art Collaboration – Half&half PROJECT_Collage_2015

A photo posted by LISEOK ✖️ SHINDANBI (@shinliart) on

הקיטש: הוא היה בסיאול, היא הייתה בניו-יורק. צמד האמנים דנבי שין וסאוק לי, בסדרת צילומים שמוכיחה איך אפשר לנהל מערכת יחסים לונג דיסטנס. הפרופיל מלא בתמונות חצויות של התרחשויות יומיומיות דומות, המתקיימות בנפרד בסדר היום של כל אחד מהנאהבים.

 

הפרופיל: therealmelroy

 

#theroytribe

A photo posted by Mel Roy (@therealmelroy) on

הקיטש: אי אפשר שלא להתאהב בוונסה ומלאני רוי, זוג לסביות המגדלות יחד את צמד ילדיהן ג’קס וארו. התיעוד הוא תיעוד נטול פילטרים, הבלת”מים הקטנים של החיים שם (כולל כסאות שהגיעו באיחור לחתונה, ואהילים סיניים שהשתבשו לחלוטין) והחיוך שלהן מדבק.

 

הפרופיל: sarahkjp

הקיטש: הפרופיל ששם את ה”קי” ב”קיטש”. שרה ויקרס התחתנה עם קייל ג’יימס פטריק וכעת שניהם חיים בעושר ואושר, עם פיג’מות תואמות לצד האח, בחלקים היותר פוטוגניים של ארה”ב.

 

הפרופיל: decorhardcore

 

Rg @blancamiroskoudy 💋as long as I have a face, you got a place to sit.

A photo posted by Hardcore Is Not For Everybody (@decorhardcore) on

הקיטש: קסניה שסטקובסקי, אוצרת בפרופיל האינסטגרם שלה את כל מה שדקורטיבי (ולאו דווקא פונקציונאלי), מוזר ונהדר.

לתיבול קיטש עדין ולא משתלט, שלבי פריט אדום אחד במלתחה. זה מקרין גם על הלחיים.

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “היה קיטש לתפארת

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן