הרשעת דנקנר השבוע בהרצת מניות במסגרת “הנפקת החברים” הוכתרה כמהלך הסטורי. מי יכול להריץ מניות, ולמה עושים את זה?

נוחי דנקנר היה סמל לאיש העסקים המצליח, הנחוש, בעל החזון, שידע לקחת אימפריה מתפוררת מידי הגברדיה הכלכלית הישנה, משפחת רקנאטי, ולהפיח בה רוח צעירה, נועזת, חדשנית. בעזרת שכל חריף, אומץ והרבה קשרים, הוא הפך את אי.די.בי למעצמה כלכלית מצליחה וכל יכולה.
כדי לבנות אימפריה כזו צריך הרבה כסף. אשראי גדול, התחייבויות אישיות, הלוואות, או למכור חלקים מהחברה – מניות, תמורת הון גדול. בשנים הראשונות דנקנר הסתדר עם כל אלו יפה מאוד. הבן דוד מבנק פועלים, הבראנץ עם מנכ”לית לאומי, הקשרים האישיים סידרו לו את התזרים הנחוץ. עד ההימור האחרון על רכישת בנק קרדיט סוויס שהסתבך. החובות נערמו, האשראים מהבנקים נחסמו ואי.די.בי לא הצליחה לגייס מהבנקים את הכסף הנחוץ לה להמשך הפעילות. החברה החליטה לגייס את הכסף מהציבור, זה שאפילו לא יודע שהוא נותן כסף למטרות כאלו.
בפברואר 2012 יצאה לדרך הנפקת החברים במטרה לגייס מאה מיליון שקלים בבורסה. ביולי 2016 פסק בית המשפט כי התביעה בראשות עו”ד חנה קורין הוכיחה באופן נחרץ שמדובר בתרמית, והרשיע את דנקנר.

מי יכול להנפיק מניות?
הנפקת מניות היא דרך זולה ונוחה יחסית לגייס כסף, כי זה כסף שלא צריך להחזיר. כל מה שצריך זה לשכנע מספיק אנשים, או גופים ציבוריים שמנהלים כסף של אנשים, שכדאי להם לקנות מניות של אי.די.בי בשקל, כי אחרי ההנפקה יוכלו למכור את המניה בשני שקל. ואם לא ימכרו, יקבלו נתח מהרווחים אם אלו יחולקו.
זהו המזל הטוב של הגדולים והעשירים. אם רק יש להם פעילות בסדר גודל של עשרים וחמישה מיליון שקלים לפחות, הם יכולים לגייס כסף בהנפקה, ולשתף את הציבור בהצלחה של החברה. או להפסיד את ההשקעה במקרה של כשלון. את, אנחנו, עסקים קטנים, מנועים על פי חוק להציע מניות לציבור ולהנות מכסף ציבורי זול.

למה להריץ מניות?
אם את מבנות המזל הנ”ל ואת יכולה להנפיק את החברה שלך, תרצי למכור כמה שפחות ממנה ולקבל כמה שיותר. הרי את רוצה להישאר בעלת השליטה ולהמשיך לקדם את העסק שלך על פי השקפתך, לא? תעדיפי למשל למכור אלף מניות במחיר של אלף שקל למניה, מאשר למכור מניה בחמש מאות שקלים נכון? כי כך תקבלי פי שניים כסף תמורת אותן אלף מניות שהחלטת למכור. מה קובע בסופו של דבר כמה תקבלי על כל מניה? המון דברים. אבל בסוף בסוף הם מתורגמים למחיר שהקונה מוכן לשלם. אם הקונה יוכל לקנות בבורסה את המניה שלך בחמש מאות שקל, למה שישלם עליה אלף? ולכן חשוב שמחיר השוק יהיה קרוב מאוד למחיר ההנפקה. אחרת מי יקנה ממך? יקנו בבורסה.
אם חלילה נפל עליך הנאחס והמניה של החברה שלך בשפל, זה בגלל שהציבור חושב שהיא לא תעלה. אחרת היה נוהר לבורסות לקנות אותה נכון? ואם חלילה זה קורה ממש לפני ההנפקה שתכננת, אז כדאי שתתחילי לעבוד קשה ולשכנע את כולם שהמחיר הוא מציאה, והחברה היא יהלום שמיד יבקע. ככל שיותר ישתכנעו ויקנו, יעלה מחיר המניה בבורסה, ובעת ההנפקה ישלמו לך יותר על כל מניה.

וזה מה שדנקנר עשה.
והחברים שלו עזרו לו וידעו.
וזה לא חוקי.

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “בא לך להריץ?

  1. נעה מרדן אומר:

    צפרא – את אלופה בלהסביר לי בפשטות דברים שמעולם לא הצלחתי להבין. תודה.

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן