לא תצעדו לבד

מילון טקסטילי שימושי

צמר צמר לך

צמר לא מדבר כל כך לקהל הישראלי, הוא מכוון למדינות קרות יותר שם צריך באמת להתחמם. אז אם בא לכן לנסוע למקום קר, אבל קשה לכן להסתגל לקור הממש לא “ארץ ישראלי” שאנחנו כה רגילות אליו, הינה לכן כמה מילים על צמר וכל מעלותיו.

הצמר הוא סיב טבעי ולא טבעוני בעליל. הוא מיוצר משיער בעלי חיים כמו גמלים, ארנבים, אלפקות, לאמות, עזים, אנטילופות, אבל בעיקר כבשים. מה שמייחד את הצמר כחומר, הוא הסיב המסולסל שלוכד בין לולאותיו אוויר ובכך יוצר שכבת בידוד שאוצרת חום. התכונה הזו הפכה אותו לשימושי ביותר לביגוד, שמיכות, שטיחים, אוהלים וכמעט כל פיסת בד שמאפשרת חימום.
הצמר הנפוץ ביותר הוא צמר הכבשים ומשום כך מגיע בעיקר בצבעים טבעיים של לבן, שחור, חום ואפור, אך הוא ניתן לצביעה ואיכותו נשמרת לאורך זמן. בעבר נהגו לתלוש אותו מהכבשה האומללה, אבל כיום גוזמים את שיער הכבשים בדרך ידידותית ומהירה שאיננה פוגעת בהן. הסיבה לכך שצמר כבשים הוא הנפוץ ביותר היא שבמקביל לתקופת הביות של הכבשים, לפני כ 10,000 שנה, התחילו שבטי האדם לנדוד עם עדרי הכבשים שלהם ששימשו אותם לחלב, בשר ובהמשך גילו את תכונותיו הטקסטיליות המופלאות.
צמר האנגורה, הוא צמר ארנבים עדין במיוחד, שמחמם פי שבע יותר מצמר הכבשים. סיב האנגורה חלול והאויר זורם בתוכו, וזו הסיבה לעדינותו ולתחושת ה”ריחוף” והקלילות שחשים על הגוף. צמר האנגורה נחשב לסיב מרפא בגלל יכולות החימום שלו שיכולות להקל על מכאובים במפרקים.
קשמיר, גם הוא נעים במיוחד, אוורירי ואיכותי ומופק משיערותיה של עזי הקשמיר הגדלות בחבל הקשמיר שבצפון הודו, בטיבט ובמונגוליה. זהו הסיב הדק ביותר מבין הסיבים הטבעיים הקיימים, ולמרות זאת הוא מחמם מאוד ואף מונע הזעה. הוא יקר מאוד מפני שסיבים אלה מופקים בכמויות קטנות מאוד.
צמר האנקרה, שמכונה “סיב היהלום”, מופק מעזי מוהיר שמקורן בטורקיה. תחושת האנקרה על הגוף היא כשל משי. לרוב משתמשים בסיבים אלה לערבוב עם סיבים אחרים בכדי לתת להם את הברק והזוהר של האנקרה. צמר האנקרה מתאים לכל עונות השנה מפני שיש לו את תכונות בידוד החום של הצמר, ובקיץ ניכן ביכולות ספיגה של לחות.
מקובל לערבב את הצמר עם חומרים אחרים בשלב השזירה והאריגה והוא מקנה לאריגים מראה משובח ואיכותי. עד שנת 2005 פעל בישראל אחד ממפעלי הצמר הטובים בעולם, פולגת, שאיכותו היתה שם דבר בעולם, עד שהעולם גילה שאפשר לרכוש חצי איכות בחצי מחיר בסין.

 

 

מכנסי מונטנה

חדש בחנותלחנות

תגובה אחת על הפוסט “בד בבד – צמר

  1. חגית אומר:

    אולי בגלל שאני גרה בצפון, או נטייה נשית טבעית לסבול מקור או סתם בגלל ישיבות מרובות בחדרי ישיבות גבריים וקפואים… אני חובבת צמר! (זהו יצאתי מהארון) באריגים ובסריגים ומאוד מתקשה למצוא אותו בארץ (רק באחוזים מאוד נמוכים) אשמח לגלות למשל מכנסיים מבדי צמר או סוודר צמר מפנק…

התגובות סגורות.

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן