בזמן האחרון העיתונים מרבים לשאת את שמנו לשווא. אג”ח CoCo הוא הפטנט החדש שאמור להציל את הבנקים מעצמם, ואת הציבור מעצמו, ותודו שכולנו, חוץ ממנכ”ליות הבנקים, מתקשות להבין בדיוק במה מדובר. אז מי אם לא אנחנו ננסה להבין בפרהסיה מה זה? האם זה טוב לנו? ומה הקשר ל-CO.CO?

אגח-COCO-1אז לא, לא הנפקנו את הפלטפורמה השיתופית שלנו בבורסה, ולא משלמים לנו אפילו תמלוגים על השימוש העודף בשם המצוין הזה, שיש לו שיק פאריזאי וטאץ’ מוסקטרי של אחריות חברתית. ובכל זאת, יש מן הדומה, למרות שיש הרבה יותר מן השונה. נתחיל בקטנה:
מה זה אג”ח? זה פשוט! זו אגרת חוב, והמשמעות היא שכשאת קונה אג”ח של המדינה למשל, את למעשה מלווה לה כסף לתקופה ידועה מראש, ותמורת ההלוואה הזו תקבלי את הכסף בחזרה ועוד קצת. כמה קצת? כמה שכתוב ובהתאם למצב. למשל בשנים אלה, שבהן הכלכלה השתגעה והריבית אפסית, תקבלי על אגרת חוב לחמש שנים בערך 1% לשנה. למה זה כדאי? כי זו נחשבת להלוואה נטולת סיכון ובסוף בכל זאת תקבלי אחוז אחד יותר.
מה זה אג”ח קונצרני? אותו דבר, רק קצת יותר מסוכן, כי ארגונים כלכליים כמו אי.די.בי או הבנקים, לפעמים לא מחזירים את הכסף שהלווית להם כשקנית אגרת חוב. ואז, גם הפסדת את ההלוואה שלך, ובוודאי שלא קיבלת עוד קצת. בגלל הסיכון מובטחת תשואה גדולה יותר. ככל שההלוואה שלך פחות מסוכנת, כך הריבית שתקבלי יותר נמוכה. הלווית כסף לחברה מתנדנדת כמו כלכלית ירושלים של אליעזר פישמן? מבטיחים לך שתקבלי 6.5% ריבית, כמובן, אחרי שהיא תחזיר את המיליארדים שלקחה כהלוואה מהבנקים בתנאים שאת לעולם לא תקבלי. אם את ממש הרפתקנית – לכי על אג”ח כ”ו של אפריקה ישראל. לב לבייב היושב בלונדון מבטיח לך תשואה של 33%! מאמינה שתקבלי? הרוב לא מאמינות, ולכן סיכון קטן תשואה קטנה, וסיכון גבוה מבטיח תשואה גבוהה שלרוב לא מתממשת.
בשנת 2008 שוק ההון נפל אפיים ארצה בעקבות חגיגת המשכנתאות שחולקו לכל דיכפין באמריקה. הבנקים שפיזרו את כספם על בלטות אופנתיות וברזים איכותיים, נפלו חזק וגררו את הכלכלה העולמית למטה איתם. בכל העולם מדינות נאלצו להלאים בנקים, זאת אומרת לתמוך בהם בהרבה כסף ולהפוך לבעלים של הבנק, ומתוך כל הרע הזה נולדו CO.CO ו-CoCo.
מה זה אג”ח CoCo? אגרת חוב של הבנקים, שבמקרה של תקלה שמשמעותה חוסר יכולת להחזיר את הכסף, האג”ח תהפוך למניה באופן אוטומטי. בינתיים את לא צריכה לדאוג, כי גם אם חלמת להיות בעלים של בנק, את לא יכולה לקנות אג”ח CoCo. מי כן יכול? חברות הביטוח למשל, שמנהלות לך את כספי הפנסיה. הן נתנו הלוואה לבנק וקנו אג”ח CoCo עם הכסף שלך, או הכסף שהן הרוויחו בגללך. ואם עוד פעם הבנקים יגלו שהם נתנו הרבה מדי הלוואות לרוכשי דירות פזיזים או טייקונים רפי אחריות, ונגמר להם הכסף – מה שקרוי במקצוע הון עצמי – אזי המדינה אולי תחלץ אותם, אבל אגרות החוב האופנתיות מסוג CoCo יהפכו למניות, במקום להחזיר כסף. כווולם ישתתפו בחגיגת ההלוואות של הבנק. אם הבנק יתאושש והמניה שלו תעלה – בעלי ה-CoCo ירוויחו. אם המניה של הבנק תרד בגלל מצבו הרעוע, הם יהיו בעלים עניים של בנק שפעם היה שווה הרבה.
ואיך זה קשור ל-CO.CO? בעיקר השם בעל השיק הפריזאי דומה. כל היתר פחות. גם המותג החברתי שלנו נהנה מכך שהשותפות כאילו נותנות הלוואה לחברה על ידי כך שהן רוכשות מוצרים מראש. אבל אצלנו התשואה של 10% עד 20% היא ממשית מאוד, מיידית מאוד ואפשר לממש אותה תוך 12 חודשים או פחות.
-וכן, יום אחד, כשהחוק יאפשר, ואחרי שנחזיר את כל הכסף, גם תעודת החברות בCO.CO תהפוך לבעלות על מניה, אבל לא בכח, ולא במקום להחזיר את הכסף. רק למי שתרצה, וכדי להתחלק ברווחים.

חדש בחנותלחנות

?Are you on the list

קבלי ₪25 במתנה

ומשלוח חינם

למימוש ברכישתך הראשונה!

לאחר קבלת כתובת הדוא”ל שלך נשלח לך את הקופון. ההטבה למשתמשות חדשות ולא כוללת מוצרים בהזמנה מוקדמת. הקופון נשלח מיידית אך לעיתים מופיע בתיבת המייל לאחר כמה דק’. המידע שלך ישאר חסוי ולא נשתף אותו עם צד שלישי.

דילוג לתוכן